Náš leden v Campaně 7.2.2025, 9:06

Co jsme dělali v lednu

Leden, jako nový rok, jsme začali pomalu v klidném tempu. Děti se po dlouhých prázdninách těšily, jak si vše, co prožily budou moci povědět. Sdíleli jsme společně radost z dárků i výletů a návštěv, o oslavě nového roku. Probrali téma Tři králové – Kdo to byl. Kdy a proč se slaví. Jejich atributy. Co je to slovo mudrc. Děti se naučily novou básničku Tři králové, i známou písničku. Dalším tématem byly zimní sporty – jak se jmenují, co patří do sportovní výbavy, jaké máme známe sportovce a spoustu dalších zajímavých věcí. A protože máme rádi pohyb, uspořádali jsme si malou zimní olympiádu i u nás ve školce. Čekala na nás stanoviště s dvojbobem, lyžemi, hokejkou, stolním hokejem, hodem do sněhuláka a hod olympijským kruhem. K zimě patří také nová písnička – zima, zima, zimička.

Nejen sport, také tanec a hudba nás baví! Přišel k nám pan Gavlas s bubny a mnohými dalšími nástroji, prožili jsme krásné dopoledne s muzikoterapií. Na naší planetě nežijeme sami, všímáme si změn během ročních období, zvířat i rostlin kolem nás. V zimě krmíme ptáčky na naší zahrádce. Zkoumáme ve sněhu stopy a hádáme, kterému zvířátku by mohly patřit. Seznámili jsme s pojmem hibernace a proč u zvířat k této reakci dochází. Co má které zvíře v zimě za potravu a odkud se k nám na jaře vrací stěhovaví ptáci.

Konečně nám v zimě napadlo dostatek sněhu na pořádného sněhuláka. Zahráli jsme si koulovanou. Jak vzniká sněhová vločka? A jak spolu se svými sestrami pokryje krajinu do bílé peřiny? I to už víme! Nesmí chybět písnička o vločce, zimní hádanky, či tvoření, které děti mají opravdu rády. Přišli nás navštívit strážnice městské policie, aby děti seznámily, jak se mají chovat v nebezpečných situacích, nebo jak jim předejít. Strážnice nám připomněly i důležitá čísla integrovaného záchranného systému.

V Montessori blocích jsme začali pozvolna, v druhém lednovém týdnu už jsme do toho opět naplno šlápli a začali s prací se smirkovými písmeny, jejich následném psaní do krupice. Pokračovali jsme se smirkovými číslicemi. V rámci geografie nyní pracujeme s glóby, naučili jsme se pojem pevnina x voda, pracujeme na zvědomění slova kontinent. S předškoláky jsme si názvy jednotlivých kontinentů ukázali na barevném glóbu. Nejvíce oblíbenou pomůckou byly jednoznačně barevné odstíny. Ve skupinkách zpívání lidových písní. V praktickém životě děti baví práce s pinzetou, perou prádlo, přelévají, vyšívají, leští okno a kov. U smyslové výchovy využíváme práci ve dvojici, kde párujeme látky, hledáme geometrické tvary, hledáme páry u sluchových válečků, kombinujeme válečky s úchyty nebo růžovou věž s hnědými schody. Starší děti se teď nejvíce zaměřují na jazyk a matematiku. V matematice sčítáme a odečítáme, hrajeme paměťové hry. Často obměňujeme jazykové karty a krabičky, které jsou tématické. Děti nejvíce pracují s pohyblivou abecedou, kdy pomocí tiskacích nebo psacích písmen skládají slova. U menších dětí využíváme jazykových karet – sport, zvířata, nábytek aj. Nejatraktivnější je naše třídní knihovnička, ve které si děti rády prohlížejí obrázky a hledají písmena, která už znají. Děti jsou velmi pilné a vidíme u nich veliké pokroky. Nejen pro předškoláky je důležitý správný úchop tužky, trénujeme grafomotorické cviky, analýzu a syntézu slov, procvičujeme pravolevou orientaci a hrajeme sluchové hry.

Fotogalerie